Op grote schaal
In 2025 verleenden ruim 3.200 medewerkers, medisch specialisten en 200 vrijwilligers zorg aan ongeveer 640.000 inwoners van Twente. Dat gebeurde op grote schaal: bijna 475.000 polikliniekbezoeken, ruim 48.000 operaties en meer dan 31.000 bezoeken aan de Spoedeisende Hulp.

Onze medewerkers vormen iedere dag opnieuw het fundament onder onze zorg,” zegt Hilde Dijstelbloem, voorzitter van de Raad van Bestuur van ZGT.

“Dankzij hun betrokkenheid en deskundigheid konden we in 2025 niet alleen kwalitatief hoogwaardige zorg blijven leveren, maar ook belangrijke innovaties en samenwerkingen realiseren.”

Hilde Dijstelbloem, voorzitter Raad van bestuur ZGT en Jan den Boon, voorzitter Raad van Bestuur MST

Kwaliteit en innovatie centraal
Een belangrijke mijlpaal was het behalen van de hoogste Qualicor-accreditatie: de diamanten status. Daarmee is ZGT het eerste ziekenhuis in de Benelux met deze erkenning voor kwaliteit en veiligheid.

Ook opende ZGT in 2025 innovatiecentrum ZGT Next. Daar werken zorgprofessionals samen aan nieuwe oplossingen voor de zorg van de toekomst. Daarnaast startte een speciaal AI-lab, waar toepassingen van kunstmatige intelligentie worden getest om zorg slimmer en efficiënter te maken.

Ook hybride zorg kreeg een grotere rol. Daarbij combineert ZGT digitale zorg, zoals thuismonitoring en online consulten, met fysieke afspraken wanneer dat nodig is. Het uitgangspunt daarbij is duidelijk: zelf, thuis en digitaal als het kan, fysiek als het moet.

Meer samenwerking in Twente
ZGT werkte in 2025 ook intensiever samen met regionale partners, waaronder MST. Samen met gemeenten, inwoners en zorgorganisaties werd verder gewerkt aan de ziekenhuiszorg van de toekomst in Twente. Daarbij staan kwaliteit, bereikbaarheid en slimme samenwerking centraal.

Ook binnen de kankerzorg werden stappen gezet. Zorgverzekeraars besloten dat de maag-slokdarmchirurgie voor de oncologienetwerken ONZ en Veluwe IJssel vanaf 2027 wordt geconcentreerd in ZGT. In 2026 wordt deze verandering verder uitgewerkt.

Daarnaast werd het nieuwe Spectrum Oogziekenhuis ZGT opgericht. Dat is een samenwerking tussen ZGT en Spectrum Oogzorg om specialistische oogzorg in Twente toegankelijk te houden.

Investeren in mensen en duurzaamheid
ZGT bleef ook investeren in medewerkers en opleidingen. In een medewerkersonderzoek kreeg het ziekenhuis gemiddeld een 7,1 als beoordeling.

Ook op het gebied van duurzaamheid werden stappen gezet. Sinds 2018 wist ZGT het energieverbruik van gebouwen met 28 procent te verlagen. Het ziekenhuis werkt toe naar een CO₂-reductie van 55 procent in 2030.

Blik op 2026
Met een gezonde financiële basis kijkt ZGT vol vertrouwen vooruit. In 2026 gaat het ziekenhuis verder met vernieuwbouw, digitalisering, hybride zorg en regionale samenwerking. Het doel blijft hetzelfde: goede en toegankelijke zorg voor Twente, nu én in de toekomst.