Ook inwoners wordt gevraagd om goed op te letten in bossen, heidegebieden en bermen.

Wie de afgelopen dagen buiten loopt, ziet het overal terug: droog gras, stoffige paden en bermen die steeds bruiner kleuren. Juist daardoor kan een natuurbrand nu snel ontstaan én zich razendsnel verspreiden.

Volgens natuurbrandrisico.nl staat veiligheidsregio Twente momenteel opnieuw op fase 2. Dat is de op één na hoogste waarschuwingsfase.

Niet alleen Twente staat op scherp. Ook regio’s als IJsselland, Utrecht, Zeeland, Flevoland, Gelderland en grote delen van Noord- en Zuid-Holland staan inmiddels op fase 2.

Extra alert
Bij fase 2 blijven natuurgebieden gewoon open, maar wordt wel gevraagd om extra voorzichtig te zijn.

Een kleine vonk kan in droge natuur al genoeg zijn. Zeker bij wind kan vuur zich snel en onvoorspelbaar uitbreiden. Daarom zijn brandweer, terreinbeheerders en hulpdiensten extra alert.

Ook recreanten kunnen helpen om problemen te voorkomen.

Oppassen met vuur
Brandweer Twente adviseert om geen sigaretten in de natuur achter te laten en afval altijd mee te nemen of weg te gooien in een prullenbak.

Ook wordt afgeraden om auto’s in hoog droog gras te parkeren. Door hete onderdelen onder een auto kan gras namelijk in brand vliegen.

Barbecues, vuurkorven en open vuur blijven daarnaast een risico in of vlakbij natuurgebieden.

Grote branden
Eerder dit voorjaar werd al duidelijk hoe snel het mis kan gaan.

Bij Den Ham brak eind april nog een grote natuurbrand uit waarbij honderden meters heide afbrandden. Ook bij ’t Harde woedde dagenlang een grote brand op een militair oefenterrein.

Volgens de brandweer geldt daarom nog altijd hetzelfde advies: liever één melding te veel dan één te laat.

Zie je rook of vuur?
Wie rook of vuur ziet in een natuurgebied, moet direct 112 bellen en zo duidelijk mogelijk de locatie doorgeven.

De brandweer adviseert daarnaast om niet vóór het vuur uit te lopen, maar juist haaks op de richting van de brand weg te gaan richting een openbare weg of bebouwde kom.