ProRail voert in 2025 onderhoud uit aan de monumentale overkapping op station Almelo. Dit ter voorbereiding op een grootschalige vernieuwing die in 2030 van start gaat. ProRail begint daarom vanaf maandag 3 februari alvast met het aanpassen van de kolomvoeten. Treinen blijven gewoon rijden tijdens het werk en reizigers hebben er weinig last van, zegt ProRail.
Schade voorkomen
Kolomvoeten zijn de bevestigingen van de kolommen aan de fundering. Door ze aan te passen zijn ze beter bestand tegen het weer. Dat voorkomt dat er schade ontstaat aan de constructie van de overkapping. Die is net zoals het hele station een Rijksmonument.
Renovatie voorbereiden
Het werk aan de kolomvoeten duurt tot eind van dit jaar. De aanpassing van de kolomvoeten geeft ProRail de tijd om de voorgenomen renovatie van de overkapping voor te bereiden. Het renoveren van een overkapping die zo groot als die in Almelo, gaat zeker vijf jaar duren.
Planning
De werkzaamheden aan de kolomvoeten worden uitgevoerd door Hegeman Bouw en Infra. Als alles volgens planning verloopt is het werk aan de kolomvoeten uiterlijk 1 juli klaar. Pas later, vanaf 2029, staat er werk gepland zoals de vervanging van de dakbedekking en goten en het renoveren van de perronkappen.
Opgelet: opnieuw werkzaamheden aan spoor dit jaar
In 2025 vinden er opnieuw werkzaamheden aan het spoor plaats rondom station Almelo. Waar vroeger spoorwerk voornamelijk ’s nachts en tijdens vakanties gebeurde, is dat nu veranderd. Hier is wat je moet weten over de geplande werkzaamheden:
Werkzaamheden bij Almelo
Van zaterdag 8 februari 01.00 uur t/m maandag 10 februari 05.00 uur: spoortraject vanaf het Twentekanaal tot station Almelo
Van zaterdag 29 maart 01.00 uur t/m maandag 31 maart 05.00 uur: spoortraject vanaf het Twentekanaal tot station Almelo
Van zaterdag 7 juni 01.00 uur t/m dinsdag 10 juni 05.00 uur: spoorwerk van station Almelo tot aan de Vloedbeltsweg.
Mirjam de Witte van ProRail
“Aannemer Swietelsky voert namens ProRail onderhoudswerkzaamheden uit in en rond Almelo. We vernieuwen spoorstaven, dwarsliggers en bevestigingsmiddelen. Bij station Almelo De Riet worden rubberen matten geplaatst voor minder trillingen”, aldus Mirjam de Witte.
Weergaven: 34