Onderzoek: nieuw treinstation langs Almelo–Mariënberg kostbaar en weinig kansrijk

vandaag om 12:21 2 minuten leestijd

ALMELO / GEERDIJK / BERGENTHEIM – Nu het spoor tussen Almelo en Mariënberg wordt geëlektrificeerd, klinkt opnieuw de roep om extra treinstations in de regio. Maar uit onderzoek van ingenieursbureau Movares blijkt dat nieuwe haltes in Bergentheim, Geerdijk of Almelo-Noord weliswaar theoretisch mogelijk zijn, maar in de praktijk hoge kosten en forse nadelen met zich meebrengen.

Geerdijk: nauwelijks reizigers
Waar tot 2016 dagelijks nog 55 reizigers gebruikmaakten van station Geerdijk, zouden dat er volgens de nieuwe berekeningen nu nog maar 47 zijn. De voormalige halte – waar inmiddels niets meer aan een station doet denken – heeft daarmee de minste potentie van alle onderzochte locaties.

Bergentheim en Almelo-Noord scoren beter
In Bergentheim zouden dagelijks zo’n 275 reizigers instappen. Almelo-Noord, ter hoogte van Aadorp, komt volgens het onderzoek zelfs uit op een potentieel van 391 reizigers per dag. Ter vergelijking: station Borne telt 297 reizigers per dag, Wierden 986. Toch is dat geen garantie voor een nieuwe halte, waarschuwen de onderzoekers.

Extra stop vertraagt de hele lijn
Volgens Movares, dat onderzoek deed in opdracht van de provincie Overijssel, zorgt een nieuw station voor langere reistijden op de hele spoorlijn. RTV Oost berichtte hierover. Elke extra stop maakt de rit minder snel en brengt de dienstregeling in gevaar. Doorgaande reizigers richting Zwolle, Hengelo of Emmen zouden hierdoor langer onderweg zijn, wat de bereikbaarheid van de regio verslechtert. Een uitbreiding op de drukke lijn Zwolle–Emmen is zelfs uitgesloten: daar zou een extra halte “grote nadelige gevolgen” hebben voor de dienstregeling.

Kosten lopen fors op
Naast de nadelen voor de treinreiziger hangt er ook een stevig prijskaartje aan de mogelijke stations: Geerdijk: 5,2 miljoen euro, Bergentheim: 8,2 miljoen euro, Almelo-Noord: 6,2 miljoen euro. Deze bedragen zijn alleen al voor de aanleg; exploitatie en onderhoud komen daar nog bij.

Alternatieven voor beter ov
Het provinciebestuur ziet, met het rapport in de hand, voorlopig weinig in nieuwe treinhaltes langs Almelo–Mariënberg. Volgens de provincie zijn er meerdere manieren om de bereikbaarheid van de dorpen langs het spoor te verbeteren. “Het aanleggen van nieuwe stations is één van de opties, maar gezien de hoge kosten en nadelige effecten op de treindienst zijn ook andere vormen van openbaar vervoer denkbaar,” aldus de provincie.

Voorlopig lijkt een nieuw treinstation in de regio dus nog ver weg – al blijft de wens in Bergentheim en omgeving bestaan.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via info@almelo1.nl.