Officiële leerwerkafdelingen bij ZGT: samen leren en sterker worden

vandaag om 17:42 2 minuten leestijd

Het opleiden van nieuwe zorgmedewerkers krijgt bij ZGT volop aandacht. Studenten leren er direct in de praktijk en bouwen zo mee aan de zorg van de toekomst. De zogenoemde leerwerkafdelingen, die inmiddels officieel zijn ingevoerd, zijn daar een goed voorbeeld van.

Van proef naar vast onderdeel
Wat begon als een project om de personeelstekorten in de zorg op te vangen, is nu een blijvende aanpak. De belangstelling voor de leerwerkplekken is groot. Veel studenten blijven na hun studie ook bij ZGT werken. Waar er eerst drie afdelingen meededen, zijn er nu al elf leerwerkafdelingen. Daarmee voldoet ZGT ruimschoots aan de landelijke norm voor opleidingsplaatsen.

Samen verantwoordelijk voor patiënten
Op de leerwerkafdelingen nemen studenten gezamenlijk de zorg voor een deel van de afdeling op zich. Ze zijn verantwoordelijk voor patiënten en leren veel van elkaar. Een verpleegkundige begeleidt hen in een coachende rol en blijft eindverantwoordelijk. Mbo- en hbo-studenten vullen elkaar goed aan: de een denkt meer na over het ‘waarom’, de ander pakt vooral praktisch aan.

Nieuwe manier van begeleiden
Vroeger kregen studenten vooral één-op-één begeleiding. Nu werken verpleegkundigen meer als coaches. Ze stellen vragen en dagen studenten uit om zelf beslissingen te nemen. Dat was in het begin spannend, maar volgens leercoach Christel Schevee maakt het de teams juist sterker: “Je leert samen en vult elkaar aan.”

Meer verantwoordelijkheid én aandacht
Studenten krijgen niet alleen verantwoordelijkheid in de zorg, maar ook bij het maken van hun roosters. Zo leren ze plannen en samenwerken. Voor patiënten pakt dit vaak positief uit: doordat studenten veel aanwezig zijn en overleggen, krijgen zij meer aandacht en persoonlijke zorg.

Onderzoek en vernieuwing
Naast het werk op de afdeling doen studenten ook onderzoek. Hun ideeën en verbeterpunten worden gedeeld met collega’s en artsen, en vaak direct toegepast. Zo ontstaan er nieuwe protocollen en praktische hulpmiddelen die de zorg beter maken.

Eenheid en kwaliteit
Om overal dezelfde kwaliteit te bieden, werkt ZGT met gezamenlijke inwerkplannen en studentenbesprekingen. Leercoaches spelen hierbij een centrale rol. Zij ondersteunen zowel studenten als collega’s en zijn de schakel tussen de werkvloer en de academie.

Zorg van de toekomst
De leerwerkafdelingen zijn nu een vast onderdeel van ZGT. Samen met studenten, begeleiders en leercoaches blijft de aanpak zich verder ontwikkelen. Unithoofd Bettie Sleiderink: “Zo zorgen we ervoor dat de zorg van morgen in goede handen is.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via info@almelo1.nl.