Goed nieuws voor iedereen in het oosten van Nederland: de Nedersaksenlijn komt er. Vandaag is het officiële startbesluit getekend door staatssecretaris Thierry Aartsen in Emmen. Daarmee gaat het project een nieuwe, belangrijke fase in.

“De Nedersaksenlijn, en dat hebben we vandaag besloten: die gaat er komen,” zei Aartsen enthousiast.
Sneller reizen, meer kansen
De nieuwe spoorlijn moet Twente verbinden met Groningen, via onder meer Emmen en Veendam. Dat betekent straks sneller reizen, meer banen binnen bereik en betere kansen voor jongeren om te studeren.

Henk Jumelet, gedeputeerde van de provincie Drenthe, benadrukt het belang van de lijn:
“Als het spoor er ligt, wordt reizen eenvoudiger. Dat zorgt voor meer levendigheid, banen en kansen in onze dorpen en steden.”
Wat gebeurt er nu?
De komende drie jaar wordt onderzocht hoe de spoorlijn het beste kan worden aangelegd. Dit heet een MIRT-verkenning. Inwoners, bedrijven en organisaties mogen meedenken en hun mening geven over de plannen.

Vervoersmaatschappij Arriva is al bezig
Ook vervoerdersmaatschappij Arriva is al bezig met te kijken naar de treinverbindingen die op het spoor tussen Groningen en Enschede moeten komen. “De gedachte is nu dat de sneltrein vanuit Leeuwarden dan door gaat rijden als sneltrein naar Veendam, Stadskanaal en verder’, legt Kees den Otter uit bij RTV Noord. Hij is vervoerontwikkelaar bij Arriva en is al druk bezig met de nieuwe verbinding.
Meer dan alleen spoor
De Nedersaksenlijn is meer dan een treinverbinding. Rondom de toekomstige stations wordt ook gewerkt aan nieuwe woningen, onderwijs, werkgelegenheid en zorgvoorzieningen. Het doel: een sterkere en beter verbonden regio.
Wanneer rijdt de trein?
Als alles volgens plan verloopt, rijdt de trein over ongeveer tien jaar van Groningen naar Twente. Met de aanleg van 44 kilometer nieuw spoor ontstaat een verbinding van 180 kilometer die 1,3 miljoen inwoners en 650.000 banen met elkaar verbindt.
Almelo1 schreef op 19 september van dit jaar het volgende:
Het tracé in grote lijnen
De route wordt vaak beschreven als een oost-westverbinding dwars door Noordoost-Nederland:
-
Groningen – startpunt van de lijn.
-
Veendam – via het bestaande spoor naar het zuiden.
-
Stadskanaal – belangrijk knooppunt in de plannen.
-
Emmen – hier zou de lijn aansluiten op bestaand spoor.
-
Twente – via Almelo richting Enschede, waar de aansluiting met Duitsland (o.a. Münster) mogelijk is.
Kenmerken
Een deel van het traject bestaat al (zoals Groningen–Veendam en Almelo–Enschede).
-
Het ontbrekende stuk ligt nu nog tussen Stadskanaal en Emmen, daar moet nieuw spoor worden aangelegd.
-
De lijn zou dorpen en steden in Groningen, Drenthe en Overijssel beter bereikbaar maken en bijdragen aan de economische ontwikkeling van de regio.
Doel van de lijn
Sneller en directer openbaar vervoer tussen Noord- en Oost-Nederland, verbeterde verbinding met Duitsland (Münster–Osnabrück) en Steun voor krimpgebieden en regionale economie.
NB: De elektrificatie van de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg kan in 2027 starten. De provincie en het Rijk hebben maandag een bestuursovereenkomst getekend voor het project dat al in 2028 klaar moet zijn.

3000 reizigers per dag
Staatssecretaris Thierry Aartsen, die maandag in Emmen ook een belangrijke stap zette voor de Nedersaksenlijn, tekende in het stationsgebouw van Mariënberg de bestuursovereenkomst met de provincie Overijssel. Het spoortraject Almelo – Mariënberg, dat dagelijks door ruim 3000 reizigers wordt gebruikt, is deel van de Nedersaksenlijn.
“Met deze ondertekening zijn we weer een flinke stap verder op weg naar stiller, sneller en schoner openbaar vervoer. Reizigers en omwonenden hebben daar direct profijt van”, aldus gedeputeerde Martijn Dadema van Overijssel.
Toekomstbestendig
Staatssecretaris Aartsen noemt de elektrificatie van dit traject “een mooie stap voorwaarts om het hele spoorwegennet in Nederland elektrisch te maken. Deze elektrificatie laat zien hoe Rijk en regio samenwerken aan een toekomstbestendig spoor. Het is een investering in bereikbaarheid én een schone toekomst”, aldus Aartsen.