De nieuwe coalitie van VVD, CDA, LAS, D66 en GroenLinks/PvdA heeft vrijdagmorgen het coalitieakkoord gepresenteerd. De vijf partijen willen Almelo de komende jaren laten groeien, met duizenden woningen, extra hulp in wijken, meer aandacht voor cultuur en de ambitie voor een eigen Almelo Drome. “We investeren in de stad én in de mensen”, zegt VVD-fractievoorzitter Ger Vermeulen.
Samen gevonden
Vrijdagochtend in het Stadslab op Indië stonden de vijf coalitiepartijen naast elkaar. Hier en daar werd een grap gemaakt, tussendoor gelachen. Maar de boodschap was serieus: Almelo moet vooruit.
Volgens VVD-fractievoorzitter Ger Vermeulen verliepen de onderhandelingen opvallend soepel.
“We hebben elkaar makkelijk gevonden”, zegt hij. “We zijn vijf verschillende partijen, maar het ging in hele goede harmonie.” Ook nieuwkomer GroenLinks/PvdA vond volgens hem snel een plek aan tafel. “Dat is allemaal prima gegaan.”
Bouwen, bouwen, bouwen
Wie het coalitieakkoord leest, ziet één woord steeds terugkomen: groei. Almelo wil volgens de nieuwe coalitie doorgroeien naar 100.000 inwoners in 2050. Daarvoor moet flink gebouwd worden. Heel flink.
De ambitie ligt op 25.000 woningen richting 2050. Woningen voor starters, gezinnen én ouderen. Betaalbaar en passend bij verschillende fases van het leven. “Zijn er straks nog wel huizen voor iedereen?” Die vraag hoort Vermeulen vaak terug in de stad.
“Daar gaan wij vol op inzetten”, zegt hij. “Almelo wil bouwen. We gaan ook écht bouwen.”
Hulp dichterbij
Niet alleen stenen krijgen aandacht. De coalitie wil ook meer investeren in inwoners die het moeilijk hebben. Vooral in wijken waar problemen zich opstapelen. Volgens GroenLinks/PvdA-fractievoorzitter Jorien Geerdink zijn er nog te veel kinderen die opgroeien in armoede.
“Mensen moeten niet van kastje naar muur”, zegt ze. Daarom wil de coalitie wijkregisseurs meer ruimte geven en welzijnswerk versterken. Inwoners moeten sneller hulp kunnen vinden, gewoon dichtbij huis.
De aanpak van Leeflab De Riet, waar eerder al mee werd geëxperimenteerd, moet ook naar andere wijken worden uitgebreid. Onder meer de Ossenkoppelerhoek, Wierdensehoek en het Nieuwstraatkwartier worden genoemd.
Ook schoolmaatschappelijk werk krijgt extra inzet.
Groenste van Twente
Naast bouwen wil Almelo ook groener worden. CDA-fractievoorzitter Dorien Wind sprak vrijdag een stevige ambitie uit: Almelo moet de groenste gemeente van Twente worden. Meer groen, meer water en buurten waar mensen elkaar blijven ontmoeten.
“Een stad waar mensen zich echt thuis voelen”, noemt Wind het. Ook in Bornerbroek en Aadorp wil de coalitie kijken naar nieuwe wijkvoorzieningen en multifunctionele accommodaties.
Techstad met ambitie
Economisch kijkt Almelo nadrukkelijk vooruit. De coalitie wil verder bouwen aan de hightech- en maakindustrie, sectoren waar Almelo volgens de partijen al sterk in is. Opvallend is ook de wens voor een defensiecluster in Almelo. Volgens de coalitie liggen daar kansen, juist nu defensie landelijk groeit.
Daarnaast willen de partijen zich hard maken voor het behoud van goede ziekenhuiszorg in het ZGT.
‘Gewoon in Almelo’
Maar misschien wel het meest opvallende plan van de ochtend kwam uit de mond van D66-fractievoorzitter Max Christen. De coalitie wil proberen een groot regionaal poppodium of ‘Music Dome’ naar Almelo te halen. Een plek waar straks grote artiesten optreden. Christen zag het al helemaal voor zich.
“Dat ik naar Andrea Bocelli of Eros Ramazzotti gewoon in mijn eigen Almelo kan”, zegt hij lachend. “Of Suzan en Freek.” Of het zover komt, moet nog blijken. Eerst moet Den Haag nog overtuigd worden. Maar ambitie? Die ontbreekt in elk geval niet.
“We hebben er echt veel zin in”, zegt Christen. “Dit is ons gezamenlijke programma.”
Kijk HIER voor de officiële tekst van het persbericht.

