De maatschappelijke inzet van Heracles Almelo en de andere profclubs in Nederland blijft stevig groeien.
15 procent meer
Uit het impactrapport 2024/2025 blijkt dat de 34 clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie samen meer mensen bereiken dan ooit. In totaal deden 186.406 deelnemers mee aan programma’s die gericht zijn op gezondheid, verbinding en talentontwikkeling. Dat is vijftien procent meer dan vorig seizoen.
“We maken Almelo elke dag een beetje sterker”
Volgens Joep Hiddink van de Heracles Foundation laten de cijfers perfect zien hoe groot de maatschappelijke betekenis van clubs kan zijn. Hij ziet dat ook in Almelo.
We werken dagelijks aan een gezonder, sociaal sterker en talentvoller Almelo. Je merkt echt hoe onze projecten bijdragen aan het welzijn van deelnemers. Als familieclub pakken we die rol graag en vol overtuiging op.
Joep Hiddink
Maatschappelijke kant
De betrokkenheid van spelers en staf bij dergelijke projecten groeit al jaren. Ook het aantal activiteiten dat clubs organiseren neemt toe, net als het aantal medewerkers dat zich fulltime bezighoudt met maatschappelijke impact. Daarmee wordt de maatschappelijke kant van het voetbal steeds professioneler en zichtbaarder.

Voetbal als verbindende kracht
Marc Boele, directeur van de Coöperatie Eerste Divisie, benadrukt dat voetbalclubs een unieke positie hebben in de samenleving. Volgens hem zit maatschappelijke betrokkenheid diep in de cultuur van het betaalde voetbal.
Voetbal verbindt mensen, wijken en generaties. De cijfers tonen dat clubs hun rol steeds actiever invullen en dat maatschappelijke impact inmiddels vanzelfsprekend is geworden.
Marc Boele
Gezondheid centraal in aanpak
Voor de clubs ligt de focus sinds dit seizoen sterk op gezondheid. Dat is hard nodig, omdat steeds meer mensen kampen met fysieke én mentale problemen. De urgente vraagstukken die spelen – zoals overgewicht, eenzaamheid en prestatiedruk – zijn volgens onderzoekers van grote invloed op het dagelijks leven van Nederlanders.
Aantoonbare resultaten
De gezamenlijke inzet van de clubs levert aantoonbaar resultaat op. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat deelnemers aan maatschappelijke programma’s van voetbalclubs merkbare vooruitgang boeken op alle onderdelen van Positieve Gezondheid, van mentaal welzijn tot sociale veerkracht.
“Voetbal is een middel, geen doel op zich”
Jan de Jong, directeur van de Eredivisie CV, roept op om het voetbal te blijven zien als een belangrijke partner bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
Voetbal is van iedereen en voor iedereen. Het biedt een schaal en een verbindende kracht die bijna geen andere sector kan evenaren. Dit rapport toont dat voetbal helpt, verbindt, geneest en zelfs de maatschappij geld bespaart. We nodigen daarom overheden en partners uit om samen met ons het verschil te maken.
Jan de Jong
Het impactrapport 2024/2025 is opgesteld door de Eredivisie CV, de Coöperatie Eerste Divisie en de Universiteit Utrecht.
