Een grote stroomstoring heeft maandagochtend voor flinke overlast gezorgd in Almelo en andere delen van Twente. Door een probleem met meerdere stroomkabels kwamen duizenden huishoudens en bedrijven zonder elektriciteit te zitten. Ook maandagmiddag wordt nog volop gewerkt aan herstel.
Duizenden aansluitingen getroffen
Rond 11.30 uur kwamen de eerste meldingen binnen. Niet alleen in Almelo, maar ook in Hengelo, Wierden, Borne, Hellendoorn en omliggende plaatsen viel de stroom uit.
Volgens netbeheerder Enexis werden ongeveer 6.700 aansluitingen getroffen. Daarmee gaat het om een van de grotere storingen van de afgelopen tijd in Twente.
Voor veel inwoners kwam de storing onverwacht. Lampen vielen uit, apparaten stopten ermee en op verschillende plekken ontstonden problemen met internetverbindingen.
Drie kabels beschadigd
De oorzaak ligt volgens Enexis bij drie beschadigde middenspanningskabels.
Monteurs zijn sinds maandagochtend bezig om de storing te verhelpen. Dat blijkt lastiger dan aanvankelijk werd gedacht.
Waar eerder werd verwacht dat de problemen rond het middaguur opgelost zouden zijn, is die verwachting inmiddels meerdere keren bijgesteld.
Nog niet iedereen heeft stroom
Maandagmiddag rond 14.30 uur waren nog niet alle huishoudens en bedrijven opnieuw aangesloten.
Enexis houdt er rekening mee dat het herstel nog tot tussen 15.00 en 16.00 uur kan duren. De netbeheerder benadrukt dat monteurs continu bezig zijn om de getroffen gebieden weer van elektriciteit te voorzien.
Ondertussen krijgen inwoners het advies om storingen en problemen te blijven melden via de gebruikelijke kanalen van Enexis.
Overlast in de regio
De stroomuitval zorgde op meerdere plekken voor hinder. Winkels, bedrijven en inwoners moesten tijdelijk improviseren.
Voor veel Twentenaren betekende de storing een onverwachte onderbreking van de maandag. Hoe groot de uiteindelijke schade of overlast precies is geweest, wordt later duidelijk.



