De gemeente Almelo ziet op dit moment geen aanleiding om aparte ontheffingen te verstrekken voor voertuigen die invalidepassagiers vervoeren in het autoluwe centrumgebied.
Dat blijkt uit antwoorden van de gemeente op vragen van Almelo1. Tegelijkertijd geeft het college in een recente raadsbrief aan dat het huidige beleid wordt geëvalueerd en mogelijk wordt aangepast.
Bewoners klagen over ontoegankelijkheid
Aanleiding voor de vragen waren signalen van een bewoonster van de Grotestraat Noord, die meldde dat taxi’s en auto’s haar niet tot voor de deur mogen brengen. Een vriendin die haar bij uitzondering wel thuisbracht, kreeg een forse boete na passage van een kentekencamera. Op sociale media leidde dit tot verontwaardiging over de toegankelijkheid van de binnenstad voor minder mobiele inwoners.
Beleid: ‘Nee, tenzij’
De gemeente benadrukt dat het hier gaat om een bestaand verkeersregime: het voetgangersgebied is al langer autoluw en auto’s mochten hier alleen in uitzonderlijke gevallen rijden. De kentekencamera’s zijn volgens de gemeente geplaatst om dat beleid beter te handhaven, net zoals in veel andere steden gebeurt.
Een gemeentewoordvoerder legt uit dat alle locaties in het voetgangersgebied “binnen 100 meter bereikbaar zijn vanaf een plek waar een passagier kan in- of uitstappen”. Parkeren in het gebied is niet toegestaan. Voor gehandicapten geldt dat zij met een gehandicaptenparkeerkaart gebruik kunnen maken van parkeerplekken buiten het voetgangersgebied, zoals gehandicaptenparkeerplaatsen, betaalde parkeerplekken of blauwe zones.
Wie krijgt wel een ontheffing?
De gemeente hanteert het principe ‘nee, tenzij’. Alleen in uitzonderingsgevallen worden ontheffingen verleend, onder meer aan:
- hulpdiensten
- gemeentelijke diensten en nutsbedrijven
- voertuigen die onlosmakelijk verbonden zijn met apparatuur (zoals een glazenwasser met waterbassin of een rioolreiniger).
Ook geldt er een venstertijd voor laden en lossen: van maandag t/m zaterdag tussen 07.00 en 11.00 uur. Volgens de gemeente gaat het jaarlijks om slechts 10 tot 30 ontheffingen voor het autoluwe deel van de binnenstad.
Wmo-vervoer niet automatisch vrijgesteld
Een opvallend punt is dat ook Wmo-busjes geen automatische vrijstelling hebben voor het passeren van de camera’s. Volgens de gemeente is dat omdat het cameratoezicht zich puur richt op de handhaving van de al bestaande verkeersregels.
Aantal boetes sinds invoering
Sinds de camera’s begin dit jaar actief werden, zijn er al 277 boetes opgelegd in de Grotestraat Noord (periode 1 februari t/m 31 juli 2025). Volgens de gemeente toont dit aan dat er voorheen veelvuldig ongeoorloofd in het gebied werd gereden, terwijl dat ook toen al verboden was.
Geen coulance bij boetes
Op de vraag of boetes in bijzondere gevallen kunnen worden kwijtgescholden, antwoordt de gemeente duidelijk: “Wanneer de overtreding door de BOA in het camerasysteem rechtsgeldig is vastgesteld, niet. Bezwaar en beroep verlopen daarna via het CJIB.
Raadsbrief: beleid wordt herzien
In een raadsbrief van 24 juni 2025 erkent het college dat de camerahandhaving ook “ongewenste effecten” heeft, bijvoorbeeld voor mantelzorgers of bij de op- en afbouw van evenementen. Daarom wordt het ontheffingenbeleid geactualiseerd, zodat het beter aansluit bij de praktijk. Daarbij worden ook de eerste ervaringen met de kentekencamera’s meegenomen.
De gemeente kondigt aan dat later dit jaar de tweede fase start: cameratoezicht in het horecagebied van de binnenstad. Ook daar zal een test-, waarschuwings- en handhavingsfase worden doorlopen.