Het college van B en W vraagt aan de gemeenteraad om in te stemmen met het verleggen van de F35 vanaf de Schoolstraat tot de Steffensweg naar de noordzijde van het spoor. Deze zogenaamde Rode Variant heeft als voordeel dat er geen extra onderdoorgang onder het spoor nodig is. Dat levert een besparing op van circa 6 tot 9 miljoen euro.
Hoogwaardig en snel
De F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer, die loopt van Nijverdal naar de Duitse grens met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal. Deze fietssnelweg loopt grofweg parallel aan de snelweg A35. De breedte van 4 meter, weinig kruisingen en de goede kwaliteit asfalt maakt de F35 tot een hoogwaardig, snel en voor Nederland uniek fietspad.
Langs het spoor
Tussen Almelo en Enschede komt de F35 langs het spoor te liggen. De ligging langs het spoor is van grote waarde. Hier ligt immers een strook vrije ruimte, die de realisatie van een vrij liggende, non-stop fietsverbinding richting de centrumgebieden en stationsomgevingen mogelijk maakt. Daarnaast kan de F35 meeprofiteren van de vaak ongelijkvloerse kruisingen tussen spoorwegen en drukke autowegen. Dit komt de veiligheid van het fietsverkeer ten goede.
In voorbereiding
Nog niet het gehele tracé is gereed. Zo zijn momenteel de volgende trajecten tussen dorpen en steden over langere afstanden in voorbereiding: die tussen Nijverdal en Wierden, Almelo en Borne, het tracé Oldenzaal – Lonneker – Enschede en Enschede – Duitsland (Gronau)
“De werkzaamheden voor de eerste (binnenstedelijke) fase tot aan de Rietstraat gaan binnenkort opgestart worden”, zo deelt het college mee.
Voorstel
Voor de volgende fases, te weten het gedeelte van de Rietstraat tot aan de Steffensweg en het gedeelte van de Steffensweg tot aan Middenflier, worden nog subsidies aangevraagd waarbij geldt dat de gemeente zelf 25% van de aanlegkosten moet betalen. Een voorstel voor de dekking hiervan wordt te zijner tijd aan de raad voorgelegd.
Beoogd effect
Instemming van de raad met het tracé, zo stellen B en W, is nodig om de voortgang van het traject F35 te garanderen. Voor de realisatie van de fietsroute F35 kan een subsidie worden aangevraagd bij de provincie Overijssel. In dat kader is het van belang dat de voorkeursvariant van de gemeente Almelo vastligt.
Meest veilig
Het college vindt dat de Rode variant voordelen heeft. Het tracé dat in het rapport van Goudappel Coffeng (zie onder) is aangeduid als de Rode variant, tracé nummer 3, loopt grotendeels over bestaande infrastructuur binnen de bebouwde kom. Dit tracé voldoet aan het criterium van minder dan 10% omrijden ten opzichte van de afstand van Almelo naar Borne hemelsbreed.
Geen onderdoorgang
Qua verkeersveiligheid wordt het tracé als het meest veilig ervaren. Daarnaast is het tracé, bij een politiek beraad van oktober 2019 en een fietstocht in mei 2023, waaraan de Fietsersbond en enkele raadsleden hebben deelgenomen, als het aantrekkelijkst ervaren. “Door vanaf de Steffensweg het zuidelijke tracé te volgen hoeft geen extra ondergrondse doorgang te worden gerealiseerd en sluiten we aan op de wens van de gemeente Borne en de provincie Overijssel”, zo stelt het college.
Nadelen
Een tracé tot de Steffensweg langs de zuidzijde van het spoor is lastiger te realiseren binnen de bebouwde kom. Langs de zuidzijde van het spoor ligt meer bebouwing, waardoor hemelsbreed gezien de route veel omwegen krijgt. Bovendien worden daar ook meer percelen van bedrijven gekruist, waardoor ook meer afspraken over gebruik van niet gemeentelijk eigendom zou moeten worden vastgelegd.
Verbinding
De naam “F35” is afgeleid van de Twentse autosnelweg A35. Dit zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar impliceert ook een bepaald kwaliteitsniveau. Een snelweg staat voor verbinden (steden, regio’s en zelfs landen), snelheid, veiligheid (relatief gezien de veiligste wegen) en herkenbaarheid. Dat is precies wat de fietssnelweg moet zijn: een snelle en veilige fietsverbinding tussen de Twentse woon, werk, recreatie en vrijetijdsgebieden.
Nauwe samenwerking
De uitwerking van het tracé van de fietssnelweg F35 is tot stand gekomen onder regie van Regio Twente en Goudappel Coffeng BV, in nauwe samenwerking met de acht gemeenten waar de fietssnelweg F35 wordt gerealiseerd: Hellendoorn, Wierden, Almelo, Twenterand, Borne, Hengelo, Enschede en Oldenzaal. Partners zoals ProRail/NS, provincie Overijssel en Rijkswaterstaat zijn betrokken bij het initiatief en de ontwikkeling van het voorontwerptracé. In 2013 is het voorontwerptracé op een aantal onderdelen geactualiseerd in overleg met de betrokken gemeenten.