Almelovoorelkaar maakt drempel lager voor inwoners van Almelo

Leestijd: 3 minuten

Almelovoorelkaar, onderdeel van welzijnsorganisatie Avedan, maakt de drempel om hulp te vragen en te krijgen aantoonbaar kleiner. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Positief
Uit dit onderzoek van november 2024 kwam naar voren dat 67% van de mensen die hulp aanboden via Almelovoorelkaar dat anders niet gedaan hadden. Ook hulpvragers zijn positief: 56% voelt zich door het platform minder bezwaard om hulp te vragen en 50% vindt hulp die ze anders niet konden krijgen.

Inwoners van de gemeente Almelo kunnen via dit online-platform makkelijk en veilig hulp vragen en bieden, van een praatje tot praktische hulp in of rondom  huis.  In totaal is er in 2024 ongeveer 17.000 uur vrijwillige inzet gerealiseerd.

Digitaal en persoonlijk
‘’Wat daarbij enorm helpt is dat wij op de achtergrond er zijn om te ondersteunen. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het nodig is’, legt coördinator Annemarie Degger van Almelovoorelkaar uit. “De hulpvragen zijn heel divers. Een maatje voor een praatje en praktische hulp rondom huis zoals boodschappen, de tuin, of een klusje zijn het meest gevraagd. Maar ook hulp met taal en administratieve hulp in de vorm van budgetmaatjes is mogelijk”, aldus Annemarie.

Noodzaak vrijwillige hulp neemt toe
Personeelstekorten in de zorg, langer thuis wonen, bezuinigingen: elkaar een handje helpen wordt steeds noodzakelijker. Dat ziet Annemarie Degger ook: “Er komen gemiddeld 17 nieuwe hulpvragen van inwoners per maand bij. En mensen ervaren de hulp die ze zochten ook steeds meer als noodzakelijk, blijkt uit het onderzoek: vorig jaar noemde 49% de hulp (erg) noodzakelijk, dit jaar 55%.”

Meer over Avedan
Almelovoorelkaar is het vrijwilligersplatform van welzijnsorganisatie Avedan. Het platform verzamelt alle hulpvragen, vrijwilligerswerk en impact-activiteiten. Van budgetcoach tot taalmaatje, van culturele activiteiten organiseren tot het vergroenen van de wijk. Er zijn meer dan 140 actuele activiteiten beschikbaar.  Het platform vernieuwt vrijwillige inzet met een app, slimme e-matching en inspirerende campagnes. Met resultaat: zo is de helft van de deelnemende vrijwilligers jonger dan 40 jaar.

Weergaven: 11