1) Je hebt dertig jaar of zo een supermarkt gerund. Hoe kijk je op deze periode terug?
“Ik ben begonnen met werken bij EDAH. Daar ongeveer 15 jaar als bedrijfsleider gewerkt en daarna als ondernemer eerst bij Super de Boer en vervolgens Coop tot 1 juli 2024. Ik heb altijd met veel plezier een supermarkt gerund, veel geleerd en ook veel meegemaakt. Nu is het iets heel anders”.
2) Je bent inmiddels gediplomeerd masseur. Wat was de reden/aanleiding of motivatie van jou om deze kant op te gaan?
“De aanleiding om mijn diploma als sportmasseur te halen begon bij een opmerking van Regina, mijn vrouw. Ik moest altijd haar schouders en nek masseren als we tv zaten te kijken, samen op de bank. “Dat doe je zó goed, daar moet je wat mee gaan doen”, zei ze. En toen kwam ze met Stars Massageschool van wijlen Henk Nijhof”.
3) Welke opleiding heb je gevolgd om masseur te worden?
“De opleiding bij Stars Massageschool was geaccrediteerd door de NGS. Nederlands Genootschap voor Sportmassage. Dus hier heb ik ook mijn licentie van”.
4) Is de manier van omgaan met klanten in de supermarkt dezelfde als nu met je cliënten in je massagepraktijk?
“In de supermarkt is het contact met klanten veel vluchtiger. Als ze bij mij op de behandeltafel liggen dan kun je gaan kletsen of juist heel stil zijn, maar voelt veel intenser. Ofschoon er ook hele fijne klanten in de supermarkt zijn heb je ook veel meer irritatie. Over iets wat niet voorradig is en over prijzen. Terwijl het veelal buiten jouw invloedsfeer ligt krijg je het wel voor je kiezen. De dankbaarheid van mensen is erg groot als je hen van klachten afhelpt of heerlijk laat ontspannen”.
5) Welke vakken zaten er in je opleiding tot masseur? Welke waren moeilijk of nieuw voor je?
“Anatomie, fysiologie, myologie, functieonderzoeken, tapen en uiteraard massagetechnieken. Ook moet je een portfolio maken en inleveren ter beoordeling en tot slot word je beoordeelt op praktijk. En met name de theoretische kennis opdoen met de Latijnse benaming is pittig. Het jargon is duidelijk anders dan in de supermarkt”.
6) Met welke klachten komen mensen met je?
“Er komen mensen bij me met uiteenlopende klachten maar rug, nek en schouder spant de kroon. Het beeldschermtijdperk is daar mede debet aan en ook zwaar werk in de bouw. En verder komt men voor onderhoud en voor herstel van spieren etc. die sport gerelateerd en overbelast zijn. En van wat oudere tot jonge mensen”.
7) Wat geeft het vak van masseur voldoening? Wat maakt het werk boeiend of bijzonder voor je?
“De grootste voldoening voor mij is dat mensen minder pijn ervaren en zich veel meer ontspannen voelen. En elk mens is anders terwijl iedereen in aanleg dezelfde spieren, botten en pezen heeft. De zoektocht naar triggerpoints en het effectief behandelen ervan vind ik dus erg boeiend”.
8) Welke soorten massage geef je allemaal?
“Ik geef sport-, hotstone-, wellness-, triggerpoint- en stoelmassages. Dat laatste is op locatie bij bedrijven”.
9) Verlang je nog wel ‘ns terug naar je tijd als manager van de supermarkt?
“Mijn supermarkttijd is voorbij en verlang er niet naar terug, ofschoon ik het over het algemeen een erg mooie tijd vond. Geweest is geweest. En door”.
10) Wat kun je nu toepassen in je praktijk wat je in de tijd van de supermarkt hebt geleerd?
“De opgedane mensenkennis is toch wel een factor. Klantgerichtheid is iets wat ook in je moet zitten. En personeel heb ik niet meer, dus … “.
11) Komen klachten van mensen zo maar uit de lucht vallen?
“Veel klachten komen voort uit stress en te veel willen en doen. Het bouwt zich langzaam op en men komt vaak te laat in actie om erger te voorkomen”.
12) Geloof je in een samenspel tussen lichaam en geest?
“De relatie tussen lichaam en geest is iets wat een goede balans nodig heeft. Een gezonde ziel in een gezond lichaam. Een bekend schoenmerk heeft dit als merknaam: Anima Sana In Corpore Sano. Een gestreste geest heeft ook een gestrest lichaam, en dat hoef je nog niet meteen te merken. Ik heb het ook aan den lijve ondervonden. Massages kunnen enorm helpen om de balans terug te krijgen”.
13) Hoe zijn de reacties van de mensen na een behandeling?
“Mensen geven verschillende reacties die afhankelijk zijn van het type massage dat ik geef. Dus zowel ”heerlijk ontspannend ” tot “poeh, je raakt ze wel” komt als reactie voorbij. En de dankbaarheid die ik ervaar is voor mij de grootste drijfveer om iedereen het beste van mezelf te geven”.
Weergaven: 32