Van automonteur naar ballonnenkunstenaar? Voor Shirak Awanesian uit Almelo is het geen droom, maar dagelijkse realiteit. Met zijn bedrijf Mr. Balloon Twente kleurt hij bruiloften, openingen en festivals in heel Twente. Hij vertelt hoe zijn hobby uitgroeide tot een begrip – en waarom Almelo altijd zijn thuis blijft.
1) Wie is Shirak, en hoe kwam jij van automonteur bij een zee van ballonnen terecht?
“Ik ben Shirak, 36 jaar, een creatieve ondernemer met een passie voor kleur, vorm en mensen blij maken. Ooit werkte ik als automonteur – heel technisch werk, maar ik kon daar mijn creativiteit niet volledig in kwijt. Op een dag maakte ik een ballonnenboog voor de eerste verjaardag van mijn oudste zoontje, en de reacties waren zó enthousiast dat er een vlammetje aanging. Wat begon als een hobby, is nu mijn fulltime werk én mijn grootste passie.”
2) Wat was de allereerste ballondecoratie die je ooit maakte – en hoe keek je daar later op terug?
“Dat was die boog voor mijn zoontje. Achteraf gezien was het nog best rommelig en technisch verre van perfect, maar ik was zó trots. Het was het begin van alles.”
3) Was er een moment waarop je dacht: “Ja, dit is mijn roeping”?
“Niet echt één specifiek moment. Maar nu, zeven jaar later, ben ik uitgegroeid tot de grootste ballonnenstylist van Twente. Dat maakt me trots. Als ik zie waar ik allemaal ben geweest – van open dagen van FC Twente tot winkelcentra als de Klanderij – dan denk ik soms: wow, dat heb ik allemaal mogen doen!”
4) Wat is de meest bizarre of onverwachte opdracht die je ooit hebt gekregen?
“Ik heb het logo van de Olympische Spelen van ballonnen gemaakt, een enorme schaar voor een kapsalon-opening, en een strik van twee meter voor een babyshower. Mijn motto is: ‘Ja, dat kunnen wij realiseren!’ – en daarna kijk ik pas hoe.”
5) Je werkt vaak op feesten, openingen en bruiloften – heb je een favoriet soort evenement?
“Bedrijfsevenementen zijn vaak over de top en dat maakt ze leuk. Maar bruiloften zijn ook bijzonder: alles moet kloppen. Elk feestje heeft z’n charme – overal waar ik kom zijn de mensen blij, dat geeft energie.”
6) Wat is je geheime ‘handtekening’ of kenmerk dat mensen altijd aan jou herkennen?
“Kwaliteit én enthousiasme. Alles moet kloppen: van het eerste klantcontact tot de laatste ballon. We sturen ook altijd een foto van de decoratie naar de klant. Pas als die blij is, zijn wij dat ook.”
7) Wat is het mooiste compliment dat je ooit kreeg van een klant of kind?
“Dat onze ballonnen het evenement echt compleet maakten. Zo’n reactie – daar doe je het voor.”
8) Hoe belangrijk is Almelo voor jou als ondernemer – en voel je je hier thuis?
“Absoluut. Hier ben ik begonnen, hier voel ik me verbonden met de mensen. Almelo is misschien kleinschalig, maar het heeft veel potentie. De steun uit de regio betekent alles voor mij.”
9) Doe je alles zelf, of zit er inmiddels een heel team achter Mr. Balloon?
“Toen ik begon was ik alleen. Inmiddels werk ik samen met een paar toppers die helpen met voorbereiding. Maar de opbouw en het transport doe ik nog zelf – ik wil de creatieve touwtjes in handen houden.”
10) Stel, je mocht een mega-event in Almelo organiseren met álles erop en eraan – wat zou je dan doen?
“Een groots ballonfestival voor jong en oud, met workshops, ballonkunstwerken, foodtrucks en een avondshow. Maar ik droom ook van een gratis festival voor mensen die het minder breed hebben. Iedereen verdient een mooi feestje – ook in moeilijke tijden.”
Meer weten?
Bekijk Shiraks werk op www.mrballoontwente.nl of volg hem op Instagram en TikTok voor kleurrijke creaties en behind-the-scenes.