In iets meer dan 10 jaar tijd groeide De Koffiefabriek uit tot een herkenbare naam in Almelo en de regio.
Passie voor koffie
Wat begon vanuit huis, is inmiddels uitgegroeid tot een totaalconcept: groothandel, winkel, terras, koffiekar en binnenkort zelfs barista trainingen. Een bedrijf dat staat voor doen, aanpakken en service van A tot Z. Almelo1 vroeg oprichter Roy Meijerink naar het verhaal achter De Koffiefabriek, zijn passie voor koffie én zijn visie op toekomst en duurzaamheid.
1) Waar begint het verhaal van De Koffiefabriek?
“In 2012 startten we vanuit huis. Via drankengroothandelaar André Knol kregen we onze eerste ruimte die uitgroeide tot drie panden. Sinds 2021 zitten we aan de Ootmarsumsestraat, waar winkel, groothandel en webshop samenkomen.”
2) Hoe ben je op het idee gekomen om met koffie een bedrijf te beginnen?
“Ik werkte bij FrieslandCampina/Nutricia en later bij een Haaksbergse groothandel. Daar ontdekte ik dat ik het anders én beter wilde doen. Na een korte periode bij Caldi besloot ik helemaal voor mezelf te beginnen. Mijn vrouw en dochter verzonnen de naam ‘De Koffiefabriek’.”
3) Waar staan jullie tegenwoordig vooral om bekend?
“Dat we doen wat we zeggen. We leveren koffie, machines, onderhoud, service … alles van A tot Z. Storingen gaan altijd vóór onderhoud: als een automaat stilstaat, schakelen we meteen. Dat maakt ons sterk.”
4) Hoe heb je zoveel kennis over koffie en koffiemachines opgedaan?
“Door mijn werkervaring, barista-opleidingen en trainingen via leveranciers. Alle collega’s volgen opleidingen, zodat we nu ook zelf koffietrainingen kunnen geven. Ook onze koffiekar met barista’s draagt daaraan bij.”
5) Is alle koffie die jullie verkopen ‘eerlijk’?
“Ja, we hebben Fairtrade-koffies en Rainforest Alliance-koffies. Grote klanten zoals Urenco vragen daar bewust om. We werken nu aan nieuwe, volledig recyclebare zakken. Eerlijke koffie voor eerlijke prijzen: dat blijft belangrijk.”

6) Waarom zetten jullie je zo in voor maatschappelijke projecten, zoals voor de Dag van de Mantelzorg?
“Wij vinden dat ondernemers elkaar iets moeten gunnen. Mantelzorgers doen prachtig werk, dus helpen we graag mee: inpakken, organiseren, leveren. Niet alles kwam van ons, maar we steunen waar we kunnen. Dat ‘doen’ zit in ons DNA.”
7) Wat maakt het concept van De Koffiefabriek uniek?
“Wij bieden een totaalconcept: zakelijke koffie, een winkel, een terras, een koffiekar én trainingen. Alles met dezelfde warme uitstraling. Je kunt to-go halen, maar ook uit porselein genieten. We blijven dicht bij onszelf: koffie, thee en wat lekkers erbij.”
8) Wat heb jij persoonlijk met koffie?
“De handel en het helpen van mensen vind ik het mooist. Van advies tot installatie: dat hele traject begeleiden geeft me energie. Zelf begin ik de dag met thee, daarna een americano, later op de dag een espresso.”
9) Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid en circulariteit?
“We rijden elektrisch, werken met leveranciers die maatschappelijk verantwoord produceren, gebruiken Fairtrade en Rainforest Alliance producten en laten koffie CO₂-neutraal branden. Met Ecofairs berekenen we onze ecologische footprint zodat we blijven verbeteren.”
10) Wat zijn je plannen voor de toekomst – en wat is je levensmotto?
“Geen mega-groei, maar elk jaar een stapje verder. De groothandel uitbreiden, trainingen geven, onze koffiekar vaker inzetten. We groeien al jaren stabiel, met eigen middelen, stap voor stap. Je vraagt naar mijn motto? Altijd eerlijk zijn. Doe wat je zegt, geen mooie verhalen. Je eigen koers varen en het samen doen als team.”
NB: Kijk voor meer info op https://dekoffiefabriek.nl/
